Wednesday, September 29, 2010

Nature: Brawl in Beijing

The following is a news report by Nature on September 29, 2010.

The story incorrectly identified this blog as Dr. Fang Shimin's web site. The correct web site is at and is in Chinese. Dr. Fang is not personally involved in this blog.

Brawl in Beijing
Critics of Chinese researchers targeted in physical attacks

David cyranoski

Science can be a rough game in China. On 29 August, on his way home from a tea house in Beijing, Fang Shimin was assaulted. The former biochemist — who for the past decade has run a website exposing scientific fraudsters — was chased by two men, caught and attacked with a hammer.

"I believe they planned to kill me," he says. "The only way to shut me up is to kill me." He escaped with only minor cuts and bruises. In June, Fang Xuanchang, a journalist who had reported on corruption in science in China, was left with more serious injuries after two men assaulted him with steel rods.

On 21 September, police arrested Xiao Chuanguo, a urologist at Tongji Medical College in Wuhan, on suspicion of master minding both plots. Xiao could not be reached for comment, but has confessed his involvement to Beijing's police. Fang Shimin says Xiao could face 3–10 years in prison — or more if the charges become attempted murder.

Xiao and Fang Shimin have never met or spoken, but their paths have crossed on the Internet — and in court. Xiao's clash with him, and with Fang Xuanchang, revolves around a surgical procedure devised by Xiao that aims to restore bladder and bowel function in patients with spina bifida or spinal-cord injuries. Xiao reported an impressive 87% success rate for the operation, which involves re-routing nerves[1,2]. In 2005, he was nominated for membership of the Chinese Academy of Sciences, the elite body of the Chinese scientific world.

Following his nomination, people started posting questions about Xiao's claims on Fang Shimin's website ( Then in September 2005, Fang Shimin published an essay in Beijing Sci–Tech Report, which said that Xiao was not an associate professor at New York University as he states in his CV, but only an assistant professor. Furthermore, the article said that only 4 of the 26 English-language publications Xiao listed were journal articles — the rest being abstracts from conference proceedings.

It is not known if Fang Shimin's article affected the academy's decision, but Xiao was not made a member and has since sued Fang Shimin for libel five times. Fang Shimin, whose site has been criticized for giving contributors a platform for unjustified attacks on their enemies[3], lost one case and won two, with the other two undecided. Meanwhile, criticism of the 'Xiao procedure' has continued. Last year, Fang Xuanchang published a series of articles questioning its efficacy, which may have prompted the attacks on him.

Beijing-based lawyer Peng Jian says he has interviewed 20–30 patients who have experienced side effects after undergoing the Xiao procedure, and who are seeking compensation. This summer, the first US trial of the treatment reported ambiguous results in The Journal of Urology[4], and two journal editorials said it should be considered experimental[4].

Fang Shimin, meanwhile, is unfazed by the attack. "It won't stop me," he says. "I will continue to do what I am doing."

1. Xiao, C.-G. Proc. Int. Conf. Urol. Shanghai, 2–4 July (2005).
2. Xiao, C.-G. Eur. Urol. 49, 22-29 (2006).
3. Cyranoski, D. Nature 441, 392-393 (2006).
4. Peters, K. M. et al. J. Urol. 184, 702-708 (2010).

No comments: